Blog

Tekoälyllä lisätehoja myymälämarkkinoinnin seurantaan

19.06.2019


Tekoäly voidaan nykyään valjastaa tekemään mitä moninaisempia asioita, eikä sen käyttöönotto enää edellytä isoa budjettia tai ole vain isojen yritysten etuoikeus. Teollisuudessa konenäköön perustuva virheentunnistus liukuhihnatyössä on ollut jo pitkään käytössä ja parkkihalleissa asiakkaat tunnistetaan automaattisesti rekisterikilvistä.

Tekoälyn arkipäiväistymisen ansiosta kuka tahansa voi kokeilla esimerkiksi Googlen tekoälyä ja testata miten se tunnistaa valokuvista tekstiä, hahmoja tai esineitä.

Apuna automaattinen tunnistus

SnapShop-myymälämarkkinointisovelluksen seuranta-alusta on integroitu Googlen teknologiaan ja osaa tarvittaessa hyödyntää myös Googlen tekoälyä kuvantunnistuksessa. Esimerkiksi seurattaessa kampanjoiden jalkauttamista eri paikoissa, tekoäly kykenee tunnistamaan kuvasta kampanjan keskeisen sloganin tai mainoslauseen ja tulkitsee näin kampanjan toteutetuksi.

Jos tekstintunnistusta ei voida käyttää, tekoälyn voi kouluttaa esimerkkikuvilla erilaisissa myymäläympäristöissä ja erilaisilla tuotteilla. Tunnistamisesta saadaan sitä luotettavampaa, mitä enemmän koulutukseen ja esimerkkien määrään panostetaan. Todella kehittyneissä tapauksissa tekoäly voi tunnistaa sekä omat että kilpailevien tuotteiden määrät hyllyssä ja johtaa tästä markkinaosuusdataa.

Kuvien luokittelu tekoälyn tehtäväksi

Esillepanojen seurannassa myymälämarkkinointikuvien luokittelu on tärkeää. Kategorioiden ansiosta kuvat eivät ole vain kuvia vaan niiden konteksti luo lisäarvoa, kun tiedetään, mitä tuotteita kuvassa on ja mihin projektiin ne kuuluvat.

Optimaalisessa tilanteessa kuvien luokittelu tehdään kuvien lähettämisen yhteydessä. Kuvien ottaminen voi kuitenkin olla ulkoistettu tai jopa joukkoistettu, jolloin kuvamassa täytyy luokitella jälkikäteen. Tähän työhön tekoälyä tarjoaa ison määrän apukäsiä. Lähettäjien tarvitsee vain osata ottaa ja lähettää kuva kampanjan esillepanosta, taustalla toimiva tekoäly huolehtii kuvan tulkitsemisesta. Tekoälyn avulla voi myös lisätä jo luokiteltuihin kuviin lisää tunnistetietoja, jolloin kuvapankin käyttömahdollisuudet laajenevat.

Ota yhteyttä

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
© 2019 by MORE Mobile Relations